29 Pamplona - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Wim Wetzels - WaarBenJij.nu 29 Pamplona - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Wim Wetzels - WaarBenJij.nu

29 Pamplona

Door: WimWetzels

Blijf op de hoogte en volg Wim

26 Juni 2012 | Spanje, Pamplona

PAMPLONA: Geen stier te bekennen.
Dag 27: 26 juni 2012.
Dashboard:
Van: Roncevalles.
Naar: Pamplona.
Afgelegde afstand: 44,4 km.
Cockpit Voice Recorder:
Vanochtend word ik al vóór 6 uur wakker, want hier vertrekken sommige wandelaars al om vijf uur. De albergue de peregrinos (Het Real Collegiata de Roncesvalles), waar ik overnacht, is dan al niet meer rustig, en er is een heen en weer geloop van jewelste. Goed, dan kom ik er ook maar uit, en begin ik te pakken. Dan weer alles van verdieping 2 naar beneden, daar de schoenen aan, dan de fiets uit het hok halen (een oud kantoortje, waar nu fietsenrekken staan), en optuigen. Ik slik nog gauw mijn pilletjes met wat water door, en dan op weg. Het is voorlopig alleen maar afdalen, en af en toe trappen, maar mijn benen voelen niet goed aan; dat zal natuurlijk door alle inspanningen van gisteren komen. Het is nu zo vroeg in de ochtend lekker koel, dus ik begrijp die wandelaars best. Ik passeer er heel wat, die vandaag in het begin bijna dezelfde route lopen als de fietsers, en die na enkele kilometers allemaal neerstrijken op een terrasje in het volgende dorp. De eigenaar van die tent is tenminste slim om zo vroeg al open te zijn; het is daar een goudmijntje.
Ik fiets door en pak een kop koffie in een cafeetje in het daarna volgende dorp waar ik ook mijn ontbijt uit de voorraadtas nuttig. Het is niet zo, dat er alleen maar gedaald hoeft te worden, want er zijn ook af en toe beklimmingen, zelfs een van 2 kilometer met een percentage van 6%. Maar in totaliteit schiet het lekker op, totdat Erros er aan komt. Erros is het begin van een lange klim van meer dan 3 kilometer met een percentage van 7%, en die hakt er echt in! Inmiddels is de ochtendkoelte veranderd in een zinderende hitte. Het is weer een poosje fietsen/ stoppen / lopen, maar ik kom er. Ik bemerk ook wat pijn links onder in mijn rug, en dat komt natuurlijk van het omhoog duwen van mijn fiets gisteren en vandaag. Boven op de Puerto de Erros staat een soort bankje tegenover een uitkijkpunt met een prachtig vergezicht, en hier ga ik uitpuffen, weer uit mijn voorraadtas eten, en drinken. Er komen twee wandelaars aan, die mij uit Roncesvalles herkennen (zozozo, dat is sterk, want er waren daar vannacht zo'n 200 mensen in die refugio), en die om 5 uur zijn vertrokken. Ook zij gaan naast mij zitten eten en drinken. Heerlijk gevoel, dat je op zo’n top zit, straks naar beneden mag, en dan zo rustig zit te lunchen. Ineens komt er een bestelbusje het parkeerterreintje opdraaien, waarvan de zijkant opengaat, en dan is het een verkooptentje van drank en snacks. Niks aan de hand. Maar dan wordt plots onze hemelse rust wreed verstoord door bonke-bonke-popmuziek, en die komt dan uit dat wagentje. Weg is onze rust, en de wandelaars en ik vertrekken ijlings. Het is vandaag gelukkig niet ver, en om half twee rijd ik in de hitte Pamplona binnen. Met wat vragen kom ik bij de kathedraal terecht, waar vlakbij een refuge moet liggen Jesus y Maria, die mij door een van de hospitaleros in Roncesvalles is aanbevolen. De refugio vind ik makkelijk, en ik mag er meteen naar binnen met fiets en al. Het is een voormalige kerk van een bisschoppelijk seminarie, en pas geleden helemaal opgeknapt en als refugio ingericht. De fiets kan worden vastgezet in een speciaal kamertje, en ik mag aan de andere kant mijn bed gaan opzoeken, ook weer het onderste van een stapelbed. Tijd om lekker te gaan douchen, en de was te doen. Vervolgens moet het verslag van gisteren nog geschreven worden, en de lucht in, en dat lukt. Daarna blijkt de wasmachine klaar, en kan de was op het rekje.
Op het stapelbed naast het mijne komen twee Spaanse vrouwen terecht, waarvan die in het bovenste bed Carmen blijkt te heten. Ze lijkt niet op wat ik me van een Carmen voorstel. Boven mij komt een Antwerpenaar slapen, die problemen met zijn fiets heeft, maar daar kan ik hem echt niet mee helpen.
Ik ga de stad even in om aanvullende boodschappen te doen: brood, kaas en frisdrank voor morgen. Het is half zeven, en de thermometer buiten bij een apotheek wijst 33 graden aan. Ik loop door de straatjes, waar in de week na 6 juli de stieren doorheen worden gedreven tijdens de San Firmin-feesten. Ik ben dus veel te vroeg hier om dat spektakel mee te kunnen maken, dat Ernest Hemingway heeft beschreven in zijn boek Fiesta. En waarschijnlijk ben ik straks ook veel te vroeg in Santiago om daar op 25 juli het grote feest van St. Jacob te kunnen meemaken. Ik bekijk het routeboekje, en zou eigenlijk morgen in Puente la Reina willen stoppen, maar dat is wel een heel erg korte (ongeveer 40 kilometer) route. Misschien moet ik maar doorfietsen naar Estella, maar dan komt er weer 20 kilometer bij. Enfin, eerst maar eens zien, hoe ik opschiet. Ik ga in de keuken hier in de refugio een broodmaaltijd eten, thee drinken, en dan naar bed.
Buen camino, en ultreia!
Blackbox:
Dagen onderweg: 27.
Rustdagen: 3.
Regendagen: 6.
Totaal afgelegde afstand: 1597,4 km.
Waarvan gefietst: 1399,4 km.

  • 26 Juni 2012 - 17:46

    Marly:

    Wauw wat een warm weer, en wat zijn er al veel kilometers gefietst!

    Hier in Nederland moeten we nog even wachten op de zomerse temperaturen, donderdag wordt het pas warm maar dat is waarschijnlijk ook meteen de volgende dag weer voorbij helaas. Ik wilde nog vertellen dat ik ook in Dax ben geweest, toen was er een heel groot feest en iedereen was in rood en wit gekleed, het had ook met de stieren te maken. Maar volgens mij is dat pas in juli. Wij sliepen toen 1 nachtje in een hotel aan een rivier, waar ook allemaal kamperende mensen stonden ivm dat feest.

    Leuk om te lezen dat gedurende de tocht je steeds weer (nieuwe) mensen tegenkomt en de verhalen zijn erg leuk om te lezen. Gelukkig gaat het nu veel beter dan vorig jaar. Geniet ervan

    Groetjes, Marly

  • 26 Juni 2012 - 18:58

    Niek En Martine:

    Lieve Wim,

    We lezen met veel bewondering je verslagen. Blij te horen dat je zo goed opschiet. Al die contacten met mensen moet je toch goed doen.
    We wensen je veel succes verder en rust af en toe maar eens goed uit als je weer een bergtop bereikt hebt!

    Liefs Niek en Martine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Pamplona

Wim

Actief sinds 21 Juni 2011
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 77505

Voorgaande reizen:

03 Juli 2018 - 01 Augustus 2018

Camino 2018

01 Juli 2015 - 31 December 2015

Santiago de Compostela

07 Juni 2012 - 15 Juli 2012

Flight 612 to Santiago de Compostela

Landen bezocht: