21 Langs de Lacs - Reisverslag uit Biganos, Frankrijk van Wim Wetzels - WaarBenJij.nu 21 Langs de Lacs - Reisverslag uit Biganos, Frankrijk van Wim Wetzels - WaarBenJij.nu

21 Langs de Lacs

Door: WimWetzels

Blijf op de hoogte en volg Wim

19 Juni 2012 | Frankrijk, Biganos

LANGS DE LACS: Voorbij Lac Hourtin en Lac Lacanau
Dag 19: 18 juni 2012.
Dashboard:
Van: Grayan – L’Hôpital.
Naar: Le Porge-Océan (aan de Atlantische Oceaan, ongeveer ter hoogte van Bordeaux)
Afgelegde kilometers: 65,3 km.
Cockpit Voice Recorder:
Gisterenavond heb ik het verslag al vroeg afgesloten om het de lucht in te kunnen sturen, maar ik moet daar nu nog even op terugkomen. Ik schreef, dat onze Duitse kennis Frank niet te vinden was. Nou, toen ik met mijn noteboek onder de arm naar buiten liep, zag ik hem voor mij op het terras zitten. Het gaat hem nog steeds goed, want hij wordt er niet magerder op. Vervolgens heb ik een telefoongesprek gevoerd met Sietske (weer fijn om haar stem te horen), maar ik hoorde toen, dat zij onze hond Gentle, waarover ik ook net tevoren geschreven had, al tijdens mijn rustdag in Chartres had laten inslapen. Die mededeling heeft mij gisterenavond heel veel gedaan, want je hecht je toch aan zo’n beestje.
Ik neem met pijn in het hart afscheid van Fien en Willem uit Nieuwe Pekela, met wie ik inmiddels 6 dagen heb opgetrokken. Zij nemen in Euronat nog een rustdag, terwijl ik graag verder wil trekken. Ze vinden Euronat mooi, maar ook erg groot. De weersvooruitzichten zijn goed, en bij het opstaan is het droog en bewolkt, maar het trekt snel open (zoals zo vaak hier). Ik maak de reservering in orde, en stap op de fiets. Ik heb de afgelopen vakanties hier zo veel gefietst, dat ik de weg blindelings weet. In Montalivet sla ik nog gauw bij de plaatselijke Aldi wat voorraad in, en dan gaat het verder. Het is een lange rechte weg door heidevelden, bossen en duinen, en er is niet veel te zien. Het valt me op, dat er, in tegenstelling tot mijn vakantie-fietstochten, geen enkele krekel te horen is; destijds was het een oorverdovend lawaai van in de warmte sjirpende krekels. Nu hoor je her en der wat vogels, en dat is het dan. Tijdens het fietsen (ik kan nu met niemand praten) zit ik weer veel te denken aan het feit, dat de hond er niet meer zal zijn, wanneer ik thuiskom.
Voorbij Carcans moet ik over een betonpad (heel slecht) van pakweg een meter breed, dat dwars door de duinen gaat naar Lacanau. In de oorlog heeft het Duitse leger dit pad laten aanleggen voor hun motorordonnansen, die anders een grote omweg moesten maken. Wanneer ik er net op zit, kom ik een fietsend Frans echtpaar tegen op hun smalle racekarretjes. Je kunt niet tegelijk over het pad, dus je moet van de fiets af. De Fransman moppert mij zowat het land uit, omdat ik met mijn breed opgetuigde fiets van dit pad gebruik maak, maar ik wist niet beter, omdat het op mijn routekaartje stond. Na 4 kilometer is het leed geleden, en kom ik gelukkig op een nieuwer en breder pad uit.
Na weer een hele tijd door hei, bos en duin, kom ik uiteindelijk in Le Porge-Océan uit, waar een ruime camping op mij ligt te wachten. Jammer alleen, dat hij heel geaccidenteerd is, en er is zowat geen meter vlak. Het wordt dus lang zoeken voor ik een plek naar mijn gading heb gevonden. Er is hier geen wifi, dus het etappeverslag moet dan maar morgen ergens de lucht in.
Ik sta net mijn tentje op te zetten, wanneer er een man naar mij toekomt van een naburig tentje, die mij begint uit te leggen, dat ik mijn tent in verband met de wind goed moet vastzetten met haringen; nou, dat weet ik zelf ook eel, en hij blijft maar kletsen. Hij blijkt met een scootertje uit Keulen te zijn gekomen, waarvoor men hem verrückt heeft verklaard (heb ik dat zelf niet ook al eerder gehoord?). Uiteindelijk kom ik met veel moeite van deze Duitse kletsmajoor af; ik moet mijn tent opzetten en ik moet naar het toilet.
Ik eet uit mijn voorraad (ik heb ook flannetjes gekocht; heerlijk!), en zit nu te typen. Hierna naar bed, en dan zien we morgen wel weer verder. Het wordt volgens de krant slechter, en volgens de man in de snackbar op de camping comme aujourdhui, zoals vandaag. Afwachten dus maar.
Blackbox:
Dagen onderweg: 19.
Rustdagen: 2.
Regendagen: 5.
Totaal afgelegde afstand: 1.252,0 km.
Waarvan gefietst: 1.054,0 km.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Biganos

Wim

Actief sinds 21 Juni 2011
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 77489

Voorgaande reizen:

03 Juli 2018 - 01 Augustus 2018

Camino 2018

01 Juli 2015 - 31 December 2015

Santiago de Compostela

07 Juni 2012 - 15 Juli 2012

Flight 612 to Santiago de Compostela

Landen bezocht: