4 In hoogte dalen - Reisverslag uit Charleville-Mézières, Frankrijk van Wim Wetzels - WaarBenJij.nu 4 In hoogte dalen - Reisverslag uit Charleville-Mézières, Frankrijk van Wim Wetzels - WaarBenJij.nu

4 In hoogte dalen

Door: WimWetzels

Blijf op de hoogte en volg Wim

26 Augustus 2011 | Frankrijk, Charleville-Mézières

IN HOOGTE DALEN: de Ardennen uit.
Dag 4: 25 augustus 2011.
Dashboard:
Van: Gedinne
Naar: Charleville-Mézières
Afgelegde afstand: 39,4 km
Cockpit Voice Recorder:
Vandaag gaat het dan gebeuren: ik moet vandaag de Ardennen uit, en dat lukt ook. Vanuit Gedinne (Ik heb weer eens lekker lang uitgeslapen, want ik heb mijn rust hard nodig) vertrek ik om ongeveer half tien naar het zuiden, en ik doe er behoorlijk lang over om de laatste Ardennenheuvels over te komen. Wanneer ik eindelijk Membre nader, ga ik behoorlijk stevig naar beneden, maar ik ken inmiddels de konsekwentie: alles wat je afdaalt, moet je later weer omhoog. Dat gebeurt dan ook; het is ploeteren geblazen, en soms moet ik om de vijfhonderd meter stoppen om mijn hartslag te reguleren. Maar ik heb mij voorgenomen om alleen maar te denken aan Charleville: dat is mijn huidige dag-doel. Al met al duurt het uren, en het houdt maar niet op. Wanneer komt er een einde aan deze kruisweg? Ik passeer een hoogte, die staat aangegeven als een heuse col: 385 meter hoogte, en een uur later een tweede col: 341 meter hoogte.
Vandaar uit gaat het eindelijk lekker naar beneden, en vlak vóór de Franse grens, in het laatste Belgische dorpje stop ik voor de plaatselijke tabac, die ook een terrasje heeft. Ik word er bijzonder vriendelijk geholpen met een lekkere café, en ik vul mijn lege bidons weer met koel pelgrimswater. Wonderlijk: na dit dorpje gaat het naar Frankrijk alleen nog maar bergaf, en ik storm juichend Frankrijk binnen: deze jongen heeft met zijn twee benen de Ardennen overwonnen (uitgezonderd acht moeilijke kilometers). Yes, yes, het is gedaan met de ellende, en ik geniet ervan om weer kilometers lang gewoon te kunnen peddelen; Geen geploeter meer, maar gewoon fietsen, zoals in de trainingen. En kilometer of zeven vóór Charleville stop ik weer even voor een appel en een stuk ontbijtkoek, en dan komt mij een oudere wandelaar met zijn wandelstok over de schouder tegemoet, die wel om een praatje verlegen zit: hij wil weten wat ik hier doe, en ik laat hem de schelp op mijn stuurtas zien, die onmiddellijk voor herkenning zorgt. Waar ga ik vandaag naartoe? Naar Charleville. O, maar dan moet u niet naar Centre-ville, maar vlak na het volgende dorpje al rechtsaf, en dan attention, parce que ça roule. Wij nemen afscheid: bonne route, ik volg zijn raad op, en dan kom ik er achter, wat ça roule inhoudt: het gaat stevig naar beneden.
In ieder geval kom ik in mijn gewenste einddoel aan, en ik volg vanaf dat moment wel de borden met Centre-Ville. Ik kom zonder problemen om half vier bij de camping Mont Olympe, waar ik een mooie plek krijg. Meteen maar de tent opzetten en alles binnenin organiseren, want ik ga mij weer verwennen in de snackbar naast de receptie, waar ik ook mijn achterstand in typewerk ga inhalen. Ik heb namelijk niet iedere avond de gelegenheid en de rust gehad om mijn belevenissen in te typen. Bovendien moet je ook nog maar een plek hebben, waar je je tekst de lucht in kunt sturen, en dat is tot vandaag toe niet het geval geweest. Ik geniet van een bord frites met een groene salade, en een glas koude cola, en vervolgens mag ik daar mijn noteboekje op de muur aansluiten, en begin ik te typen. Om ongeveer kwart over zeven krijg ik het verwachte telefoontje van Sietske, en nu geef ik haar wel mijn Franse telefoonnummer door. Uiteraard kun je daar niet heel de avond zo maar blijven zitten, dus bestel ik zo nu en dan een verre de vin rouge, dat mijn inspiratie en zelfs mijn geheugen bevordert. Om half tien is het fermeture, en ga ik naar mijn tent terug, waar ik nu mijn relaas beëindig met het leeslampje, dat ik ooit van Frans van Binsbergen heb gekregen. Morgenvroeg zal ik proberen bij het Office de Tourisme deze verslagen op de website te zetten, en dan een stempel te krijgen, want de camping had wel een stempel, maar de juffrouw bij de reception zei meteen al, dat die niet "joli" genoeg was voor een plaats bij de andere stempels in mijn credencial; ze beschikte alleen maar over een grote rechthoekige, grove stempel. Welterusten dus, en à bientôt.
Blackbox:
Dagen onderweg: 4
Rustdagen: 0
Regendagen: 1
Totaal afgelegde afstand: 225,9km.




  • 26 Augustus 2011 - 16:42

    Frans Annie Vb:

    Auteur Willem, ik zou je met alle plezier een stukje (waarnodig) bergop willen duwen. Maar ik weet zeker dat jij dat niet nodig hebt. Succes verder en boa viagem

  • 27 Augustus 2011 - 07:00

    Jan Demandt:

    Hallo dag Wim,

    Knap dat je na vermoeiden dagen toch nog lange teksten produceert. Als ik jouw teksten lees, dan zie ik me zelf ook weer fietsen. Chevetogne lijkt me wel een bijzondere ervaring.
    Dat de weg er naar Chevetogne steil is, wist ik en heb ik je ook gezegd. Wel leuk dat je jezelf op een terrasje trakteert. Geniet ervan.
    Op Nieks zijn verjaardag hebben we uiteraard over je reis gesproken. Groet, mede namens Marie José.

    Jan

  • 27 Augustus 2011 - 12:14

    Marijke Perquin:

    Hallo Wim,

    van Sietske kreeg ik deze link. Leuk om je reisverslagen te lezen! Goed dat je de Ardennen hebt overwonnen en het niet erg vindt om een dagje later aan te komen. Heel veel succes en geniet ervan!

    groetjes van Marijke

  • 27 Augustus 2011 - 19:09

    Marie-José:

    Hoi Wim, ik heb net je reisverslagen gelezen, een hele hap, maar wel leuk en interessant. Knap wat je al gedaan hebt. Afzien, maar je hebt ook wel genoten lees ik. Heel veel succes met het vervolg, goed weer en geniet er ook van. Groetjes, Marie-José.

  • 29 Augustus 2011 - 07:00

    Giulio & Marleen:

    Hoi Wim
    Inmiddels ben je alweer 3 dagen verder en de Ardennen uit, met heel veel meer kilometers op je teller.
    Knap dat je ook nog je hele rit documenteert zodat wij kunnen meeleven.
    Goede rit verder, we volgen je zo af en toe
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Charleville-Mézières

Wim

Actief sinds 21 Juni 2011
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 77501

Voorgaande reizen:

03 Juli 2018 - 01 Augustus 2018

Camino 2018

01 Juli 2015 - 31 December 2015

Santiago de Compostela

07 Juni 2012 - 15 Juli 2012

Flight 612 to Santiago de Compostela

Landen bezocht: