1. Afscheid en take-off - Reisverslag uit Hoei, België van Wim Wetzels - WaarBenJij.nu 1. Afscheid en take-off - Reisverslag uit Hoei, België van Wim Wetzels - WaarBenJij.nu

1. Afscheid en take-off

Door: WimWetzels

Blijf op de hoogte en volg Wim

26 Augustus 2011 | België, Hoei

AFSCHEID EN TAKE-OFF: ich fahr dahin.
Dag 1: 22 augustus 2011.
Dashboard.
Van: Wijnandsrade
Naar: Huy
Afgelegde afstand: 98,2 km.
Cockpit Voice Recorder.
Pelgrims vertrekken bijna altijd vroeg in de morgen, en zo wil ik dus ook beginnen. Ik ben alweer een week terug van vakantie, en in die week hebben de laatste voorbereidingen plaatsgevonden. Vandaag begint mijn Camino naar Santiago de Compostela, een tocht van zo’n 6 weken, waarin ik circa 2.500 kilometer wil gaan afleggen. Mij schiet de wel heel toepasselijke tekst te binnen van het lied, dat Sietske en ik op woensdag 10 augustus nog in Frankrijk met ons kamerkoortje hebben gezongen, een 14e-eeuws lied, dat later door Brahms opnieuw is bewerkt voor vier stemmen: Ich fahr dahin.
Om 6 uur loopt mijn GSM-wekker af, en om 7 uur moet Sietske naar haar werk. Voor de vorm stap ik op mijn fiets, zodat Sietske een foto kan maken. Ik ben dan zo ongeveer wel klaar met mijn voorbereidingen, maar ik moet nog ontbijten. Ik doe dat op mijn gemak. Om ongeveer half acht vertrek ik echt, hetgeen op de foto wordt vastgelegd door de buren Jeanny en Zef. Maar na zo’n 500 meter bemerk ik, dat ik mijn bidons met water nog in de koelkast heb laten staan. Dus maar weer snel terug om die op te halen, want je kunt niet zonder water. Vanuit de Vink gaat het naar Hulsberg en daarna naar Valkenburg. Op de rotonde vlak voor Houthem-St. Gerlach staat een kunstwerk, dat een wielrenner voorstelt (een herinnering aan de Tour de France-aankomst, enkele jaren geleden).
Dat is een passend begin van deze tocht, en hopelijk zie ik er na het einde ervan niet zo kapot uit als de wandelaar, die ik later ik Maastricht zal aantreffen. Maar nu loop ik vooruit op mijn relaas, want nauwelijks ben je Valkenburg voorbij, of je komt al langs de eerste basiliek van deze reis, in Meerssen. Dit is niet zo’n geweldig grote basiliek, maar niet iedere basiliek hoeft groot te zijn, nietwaar?
Verder, want ik heb weinig tijd vandaag, omdat ik de eerste dag een flink eind op streek wil raken. Voorbij de kern van Meerssen kom je door Rothem, en daar lijkt het wel, of je de eerste ooievaars al tegenkomt. Jullie zien dat later wel op de foto’s. Het lukt me voorlopig niet om foto’s met dit verslag mee te sturen, dus die houden jullie maar tegoed. Ooievaars zal ik later in Spanje nog met massa’s tegenkomen volgens de gelezen reisverslagen. In Maastricht doe ik de O.L.Vrouwebasiliek aan (de 2e dus al op deze korte afstand). Nu flink doorfietsen, en via de Tongerseweg verlaat ik Maastricht en Nederland, en koers ik richting Tongeren. Onderweg begint het te miezeren, en vervolgens echt te regenen, zodat ik naar mijn - makkelijk te bereiken – regenjack en overschoenen moet grijpen. Ik besluit een dag als regendag te kwalificeren, wanneer ik die spullen langer dan 1 uur per dag moet aanhouden. Overigens heb ik onderweg in Riemst bij de plaatselijke Aldi nog snel een kant-en-klaar maaltijd gekocht om ’s avonds op te warmen.
In Tongeren kom ik ruim een uur later aan, en pauzeer ik op de Markt met een lekkere kop koffie. Op de foto’s (later dus) zie je het standbeeld van de plaatselijke held uit een heel, heel ver verleden, Ambiorix, die het in 54 voor Christus met de Romeinse legioenen van Julius Caesar danig aan de stok heeft gehad.Hij is hier zo beroemd, dat hij zelfs wordt afgebeeld op de koperen plaatjes, die je om de 100 meter in het wegdek van de winkelstraat vindt.
Na Tongeren moet ik naar Waremme (staat op de landkaart) en ik maak op de markt in Tongeren de onvergeeflijke fout om de ober (meteen geassisteerd door een drietal aan een tafeltje zittende Vlamingen) naar de weg te vragen naar Waremme. Ik had natuurlijk de weg moeten vragen naar Borgworm, zoals Waremme in Vlaanderen heet. Ik krijg een routebeschrijving, die achteraf van geen kanten blijkt te kloppen, maar ik bemerk al snel dat ik verkeerd aan het rijden ben, en ik kan het corrigeren met een omweg van slechts enkele kilometers.
Ik ga naar Borgworm/Waremme en vervolgens naar Huy, dat ik graag op het eind van mijn eerste dag had willen bereiken. Vlak voor Huy gaat het heerlijk bergafwaarts, o wat fijn, maar morgen wreekt zich dat, want dan moet ik vast weer omhoog, zo heb ik bij het afdalen gezien aan de overkant van het Maasdal. In Huy weet niemand mij te vertellen waar de plaatselijke camping ligt: Je n’ai pas connaissance d’un camping dans la ville, en uiteindelijk blijkt die camping te liggen in de buurgemeente Tihange, letterlijk onder de rook van de kerncentrale aldaar. Er is geen receptiegebouw te zien bij de ingang, waar ik binnen fiets. Ik sla mijn tentje op vlak bij het toiletgebouw tegenover een aantal andere tentjes. Wanneer ik de dichtstbijzijnde tentbewoner ga vragen (in het Frans, natuurlijk) waar de receptie is, blijkt het een Nederlander te zijn, Guus uit Rucphen, die met zijn vrouw Anja te voet onderweg is naar Santiago de Compostela! Ze doen de tocht in gedeelten, omdat ze geen tijd hebben voor een ononderbroken reis. Ik had nooit verwacht in de eerste week andere Caminogangers te ontmoeten, en nu gebeurt dat al op de eerste de beste avond. Wat een toeval! We wisselen wat ervaringen uit, en gaan dan met de kippen op stok. Voor een warme maaltijd is het nu te laat, zodat ik wat Evergreens uit de noodrantsoenen aanspreek. Ik ga nog gauw voor het slapen een heerlijk warme douche nemen in het toiletgebouwtje. Wat een genot! En nu ga ik me overgeven aan Klaas Vaak voor een hopelijk verkwikkende nachtrust.
Blackbox.
- Dagen onderweg : 1
- Rustdagen : 0
- Regendagen : 1
- Totaal afgelegde afstand : 98,2 km.

  • 26 Augustus 2011 - 22:00

    Marly:

    Hoi Wim,

    Hartstikke leuk om jouw tocht via internet te kunnen volgen. Ik blijf alles lezen. Heel veel plezier en geniet er maar goed van.

    Marly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Hoei

Wim

Actief sinds 21 Juni 2011
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 77493

Voorgaande reizen:

03 Juli 2018 - 01 Augustus 2018

Camino 2018

01 Juli 2015 - 31 December 2015

Santiago de Compostela

07 Juni 2012 - 15 Juli 2012

Flight 612 to Santiago de Compostela

Landen bezocht: