14 Dat gaat naar Tours toe, zoete lieve Gerritje - Reisverslag uit Tillou, Frankrijk van Wim Wetzels - WaarBenJij.nu 14 Dat gaat naar Tours toe, zoete lieve Gerritje - Reisverslag uit Tillou, Frankrijk van Wim Wetzels - WaarBenJij.nu

14 Dat gaat naar Tours toe, zoete lieve Gerritje

Door: WimWetzels

Blijf op de hoogte en volg Wim

14 Juni 2012 | Frankrijk, Tillou

DAT GAAT NAAR TOURS TOE, ZOETE LIEVE GERRITJE: Wat een verschil met gisteren.
Dashboard:
Van: Vendôme.
Naar: Ville aux Dames (10 km oostelijk van Tours).
Afgelegde afstand: 73,6 km.
Cockpit Voice Recorder:
Wanneer ik wakker word, het is dan nog vroeg, ongeveer 06, 15 uur, is het droog, terwijl ik vannacht toch best wel druppels op mijn tentdak heb gehoord. Ik haast mij om mijn natte kleren, die ik vannacht in het block sanitaire heb opgehangen, daar weg te halen. Ze zijn nog wat klam, maar ik kan ze straks best wel aantrekken; die drogen dan vanzelf wel. Ik ga terug naar mijn warme slaapzak, en slaap weer in. Om ongeveer 08.15 uur word ik weer wakker, en ik begin ik met mijn dagelijkse routine: opruimen en inpakken, luchtbed en slaapzak oprollen, pillen klaarmaken, ontbijten, aankleden, fiets klaar maken, en opstappen. De camping was een heel mooie, en ik ga de Engelsen bedanken voor hun fraaie geste om mij een pot warme thee te offreren gisterenavond. Er is paniek bij de buren: de Franse buurman (andere kant) heeft vanuit zijn camper een rubberen rioleringsbuis aangelegd naar het beekje vlakbij, en die rioleringsbuis is losgeraakt en in het water verdwenen. Nou, er zijn ergere dingen in het leven, dus ik maak mij los van de meute, en ik ga op weg. Ik heb best wel een lange rit voor de boeg, wanneer ik vandaag in Tours wil aankomen. Ik rijd door de stad, maak foto’s van de Jacobskapel en de Rue St. Jacques, en vertrek. Leuk is, dat bij het uitrijden van de stad een oud baasje, die van verre mijn schelp op de stuurtas ziet, meteen roept: à droite, en het klopt, ik moet naar rechts. Het blijft gelukkig droog, en wanneer ik na heel wat kilometers in Chateau-Renault aankom, zie ik twee fietsers met tassen aan hun fiets stilstaan op een pleintje. Ik stop en maak een praatje: natuurlijk zijn het mensen, die naar Santiago op weg zijn, en het zijn een Nederlander en een Belg, die op zoek zijn naar een fietsenmaker, omdat de Belg problemen heeft met zijn remmen. Ik kan hen niet helpen, en ik neem in de plaatselijke Bar–Tabac een dubbele café-noir, terwijl zij verder gaan. Ik schiet lekker op, terwijl het nog steeds droog blijft, maar ik krijg de bibbers, wanneer ik Tours nader. Ik zit al achter Vouvray (weet je nog, Sietske, dat we daar bijna altijd koffie dronken op zondagochtend, wanneer we naar onze vakantiecamping gingen?), wanneer plotseling een toch wel heel erg zwarte wolk verschijnt. Ik ben nog net op tijd om een tankstation binnen te fietsen, en dan barst de bui los. Ik tref daar twee Duitse fietsers, die de Loire vanuit Orléans affietsen naar St. Nazaire, en we wachten gezamenlijk de droogte af. Dat duurt zowat een uur, maar dan komt de zon weer tevoorschijn, en we stappen op. Ik ben snel daarna in het centrum van Tours, en zoek de kathedraal op voor een stempel, en vervolgens het Office du Tourisme voor informatie over een camping. In de stad is er geen, maar wel in Ville aux Dames, dat is weer zo’n 10 kilometer oostelijk van Tours. Nou, dat fiets ik dan maar ook weer erbij, en ik kom daar aan, terwijl de voetbalwedstrijd Frankrijk-Engeland al aan de gang is. Ik heb meer interesse in het opzetten van mijn tent en wat daarbij hoort, dus ik doe dat eerst. Daarna ga ik naar de bar waar een stuk of wat Fransen naar de wedstrijd zitten te kijken. Ik drink een pilsje (dat heb ik na die kilometers wel verdiend), bestel een frietje, en zit nu in mijn tent te typen. Zo meteen ga ik nog even in het bloc sanitaire proberen mijn was te doen, en dan ga ik slapen. Inmiddels is het weer aan het regenen geslagen, dus dat belooft wat voor morgen.
Overigens, wanneer iemand zich afvraagt, hoe ik aan mijn naam kom voor dit weblog (vluchtnummer) , dan kan ik dat heel simpel verklaren: vorig jaar was het vlucht 811 (augustus 2011), en dit jaar is het vlucht 612 (juni 2012). Zo zit dat!
Morgen begin ik aan routeboekje 2 (van Tours naar de Pyreneeën) Ik heb dus inmiddels zo’n éénderde van mijn route er op zitten.
Buen camino!
Blackbox:
Dagen onderweg: 12.
Rustdagen: 2.
Regendagen: 4.
Totaal afgelegde afstand: 820,8 km.
Waarvan gefietst: 622,8 km.

  • 14 Juni 2012 - 20:14

    Jan Heemels:

    wim het kaartje in je verslag lijkt een symbolische voorstelling van je route klopt toch ?wens je meer zon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Tillou

Wim

Actief sinds 21 Juni 2011
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 77479

Voorgaande reizen:

03 Juli 2018 - 01 Augustus 2018

Camino 2018

01 Juli 2015 - 31 December 2015

Santiago de Compostela

07 Juni 2012 - 15 Juli 2012

Flight 612 to Santiago de Compostela

Landen bezocht: