12 De sint Jacobs Fietsroute - Reisverslag uit Châteaudun, Frankrijk van Wim Wetzels - WaarBenJij.nu 12 De sint Jacobs Fietsroute - Reisverslag uit Châteaudun, Frankrijk van Wim Wetzels - WaarBenJij.nu

12 De sint Jacobs Fietsroute

Door: WimWetzels

Blijf op de hoogte en volg Wim

10 Juni 2012 | Frankrijk, Châteaudun

DE SINT JACOBS FIETSROUTE: je merkt het meteen.
Dag 10: 9 juni 2012.
Dashboard:
Van: Chartres
Naar: Chateaudun.
Afgelegde afstand: 53,9 km.
Cockpit Voice Recorder:
Wanneer ik wakker word, schijnt de zon. Ik bemerk een verstekeling in mijn tent, een langpootmug, die heel de nacht netjes tegen het tentdak heeftgezeten. Ik ontbijt op mijn gemak, breek het kampement op en tuig mijn fiets op. Ik mail nog gauw mijn verslag van gisteren door (nu heb ik nog wifi van de camping) en dan verlaat ik de Camping Au bords de l’Eure, want zo heet het hier. Ik koop meteen bij de Intermarché nog twee camembertjes voor de volgende dagen, want het is vandaag zaterdag en je weet maar nooit of je nog ergens langs zo’n supermarkt komt in het weekeinde. Brood kun je altijd wel ergens krijgen, maar het andere spul?
Ik ga niet de stad in om de aansluiting te zoeken met de St. Jacobs Fietsroute, maar ik rijd bij de Intermarché rechtdoor naar Dammarie, van waaruit er een weggetje naar Luplanté gaat, en Luplanté ligt wél op de St. Jacobs Fietsroute. Het lijkt me op de kaart zelfs iets korter, en ik hoef niet in de stad te gaan zoeken. Onderweg valt het me op, dat er enorm veel klaprozen te zien zijn, maar geen enkele korenbloem. Wellicht is het nog te vroeg in het seizoen, en mijn kennis van plantkunde is nooit erg uitgebreid geweest. Ik weet wel, dat de zonnebloemen hier nog niet groeien, want daarvoor is het hier te noordelijk, maar over enkele dagen moet ik die toch wel tegenkomen. Wanneer ik met Sietske tijdens de vakantie naar het zuiden reed, kwamen we die pas aan de Loire tegen, zo tussen Orléans en Tours.
Ik rijd overigens vandaag wel vijf keer de Loir (zonder e op het eind) over; de Loire komt over twee dagen pas. Zodra ik Luplanté ben gepasseerd, is de door mijzelf uitgestippelde route vanuit Sittard / Wijnandsrade ten einde, en ga ik de voorgedrukte routekaartjes gebruiken van de St. Jacobs Fietsroute. Wellicht kom ik nu ook andere fietspelgrims tegen. Ik heb net die gedachte door mijn hoofd laten gaan, wanneer ik van achter mij mezelf in het Nederlands hoor aanspreken: Ook naar Santiago? Een fietsend echtpaar uit Breda komt langs. Ze hebben al van achteren aan de vol bepakte fiets kunnen zien, dat ik ook naar Compostela fiets. We praten even, waarbij we even niet op ons routekaartje letten, waardoor al snel blijkt dat we weliswaar verkeerd rijden. Maar de weg waar we op rijden gaat ook naar Bonneval. We moeten nu wel kort over een Route National, en dus achter elkaar rijden, waarbij we afscheid nemen. Zij hebben hun bagage over twee fietsen verdeeld, en dat rijdt toch sneller dan ik. In Bonneval aangekomen stop ik langs de kant van de weg bij een bankje om een mueslireep te eten, en dan rijd ik naar het centrum. Bij de kerk zie ik hen op een terrasje zitten en naar mij zwaaien; nou, daar stap ik graag voor af, en we drinken samen koffie. Hij heet Bouke, en haar voornaam ben ik nu vergeten (als je dit leest, sorry, maar we ontmoeten elkaar de komende week vast nog wel, of –en dat is nog beter, zet even een reactie op deze blog- ). Ze komen uit Breda en hij is strafrechtjurist bij de Waterpolitie. Toeval, he, twee juristen? Terwijl hij op de fietsen past, proberen zijn vrouw en ik in de kerk een stempel te bemachtigen, maar in de kerk is geen mens te bekennen. De madame van het café heeft er wel een, en die laten we dan maar plaatsen in plaats van de kerkstempel.
Ik geef hen mijn blog-gegevens, maar vergeet om hun gegevens te noteren; stom, maar dat hoop ik binnenkort in te halen. Zij zijn ook vanmorgen uit Chartres vertrokken, maar zij willen de afstand naar Tours in twee dagen afleggen (ik in drie), en daar dan enkele dagen blijven. Daar woont een broer, die een paar jaren geleden ook de camino fietste, in Tours een leuke vrouw zag, en na de camino met de bus terug kwam, maar naar Tours ging in plaats van naar huis, en nu woont hij dus in Tours! Zo zie je maar, doe beslist de camino! Het verrijkt je leven!
We nemen afscheid en ik fiets rustig door naar Chateaudun, dat is nog zo’n 15 kilometer. In de stad heb ik even wat moeite om de camping municipal te vinden, maar dank zij twee dames aan de kant van de weg kom ik er toch. Ik krijg een déjà-vu gevoel, want de weg ernaartoe lijkt precies op de weg naar de camping in Huy op dag 1. Het heet een tweesterren-camping te zijn, en als dat zo is, dan wil ik niet weten wat een éénster-camping is. De ontvangst is in ieder geval heel hartelijk, de man aan de accueil wil bovendien best mijn noteboek opladen (kost niets), en de camping kost € 3,80 voor een nacht. Nou dat mag dan ook wel voor de soberheid. Er is geen winkeltje of restaurant op de camping, ook niet in de buurt, maar terug naar de stad is een bar-tabac naast een boulangerie. Ik installeer mijn kampement, en ga dan naar de stad. Het chateau hoog boven me (heel het centre ville ligt heel hoog op een heuvel) is indrukwekkend, meer nog dan in Gien, wat ik toen al heel indrukwekkend vond. De weg omhoog is zo steil, dat ik het met de (onbepakte) fiets niet haal, en het laatste stuk moet lopen. Er zijn best veel winkels, maar geen alimentation, dus dan maar weer naar beneden naar de bar-tabac, waar ik een pilsje neem. Terug op de camping vertelt de man van de accueil me, dat er in het kleine zaaltje naast de accueil een tv staat, en dat ik daar ook mag eten. Ik realiseer me, dat om 18.00 uur de voetbalwedstrijd van Nederland begint, maar die wedstrijd wordt op een betaalzender uitgezonden, en dus niet op deze tv. Ik eet uit mijn voorraad van vanochtend, waar ook nog een half stokbrood bij zat. Ik ga alvast mijn notebook ophalen, waarvan de accu nu weer vol is, en begin te schrijven. Om half negen komt monsieur me vettellen, dat Duitsland zo meteen zal spelen op TF1, en dat dat kunnen we wel zien. Een passerende Fransman vertelt dan meteen, dat Nederland heeft verloren (had hij via zo’n i-phone gehoord), dus ik heb niets gemist. Terwijl ik naar de wedstrijd kijk, komt er een Engelsman (staat met zijn caravan tegenover mijn tent) een praatje maken. Hij is erg onder de indruk van het feit, dat ik na de hartaanval van bijna twee jaar geleden zo’n onderneming aandurf. Hij heeft zelf namelijk een hartoperatie ondergaan, waarvan hij mij met trots het grote litteken op zijn borstkas laat zien. Duitsland wint natuurlijk weer. En ik ga nu maar lekker slapen in mijn tentje.
Buen camino!
Blackbox:
Dagen onderweg: 10
Rustdagen: 2
Regendagen: 3
Totaal afgelegde afstand: 686,0 km.
Waarvan gefietst: 488,0 km.

  • 10 Juni 2012 - 20:13

    Nel Heijnen-Smit :

    Vanavond je reisverhalen gevonden.Leuk om te lezen, met bewondering voor je onderneming.
    Veel fietsplezier en goed weer toegewenst.

  • 11 Juni 2012 - 16:26

    Jan Heemels:

    wim,heerlijk om je verhalen te lezen houd die relaxte modus vast ,goede reis verder

  • 12 Juni 2012 - 20:01

    Bouke En Coralien:

    Hallo Wim,

    zoals je ziet hebben we je verslag gelezen. Heel leuk zoals je alles beschrijft. Wat hadden we een gezellig koffiemomentje, he?? Zo hoort het ook, als je samen op weg bent.
    Wij zijn (na 3 dagen verblijf in Tours bij onze broer) volgens planning weer terug in Breda, want wij werken nog.
    Volgend jaar maken we vanaf Tours de hele Camino af.
    Jammer, want hierdoor ontmoeten wij elkaar niet meer, maar we zullen je blijven volgen op je blog.

    We wensen je alle goeds op je vervolg van de reis en zullen vast nog wel reageren.

    Heel veel succes

    Bouke en Coralien

  • 13 Juni 2012 - 08:56

    Mathijs:

    Lieve opa Wim,

    Hoe gaat het op de fiets?
    Heel veel succes!

    Dikke kus Mathijs

    p.s. ga je vanavond ook voetballen kijken? Ik trek mijn oranje t-shirt weer aan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Châteaudun

Wim

Actief sinds 21 Juni 2011
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 77489

Voorgaande reizen:

03 Juli 2018 - 01 Augustus 2018

Camino 2018

01 Juli 2015 - 31 December 2015

Santiago de Compostela

07 Juni 2012 - 15 Juli 2012

Flight 612 to Santiago de Compostela

Landen bezocht: