06 Etappe 5 - Reisverslag uit Baiona, Frankrijk van Wim Wetzels - WaarBenJij.nu 06 Etappe 5 - Reisverslag uit Baiona, Frankrijk van Wim Wetzels - WaarBenJij.nu

06 Etappe 5

Door: Wim Wetzels

Blijf op de hoogte en volg Wim

08 Juli 2018 | Frankrijk, Baiona

06 ETAPPE 5: Een soepele dag met een chaotisch einde.
Dag 6: zondag 8 juli 2018.
Van: St Paul les Dax (Gemeente Dax)
Naar: Bayonne
Afstand: 95,74 km.
Totaal: 329,21 km.
Verslag: Het is een intrigerende titel voor een memorabele dag. Hij begon in ieder geval heel goed: om zeven uur wakker, en om tien voor acht op de fiets. Het was makkelijk om de stad uit te komen: richting Bayonne, maar na enige tijd, in een nieuwe-weg-landschap dans la campagne, waren er geen richtingaanwijzers meer. Ik ontmoette een Fransman op een racefiets, die het ook al niet meer wist. Al samen rijdend kwamen we een jogger tegen, die ons de goede weg wees, en zo ging het verder prima. De dorpjes regen zich aaneen volgens het (nogal grove) kaartje dat ik van de route had. Één minpuntje nog: op een gegeven moment keek ik niet meer op het kaartje, maar volgde ik de groene bordjes, speciaal voor fietsers, maar dat bleek plotseling een toeristische route te worden in plaats van de kortste route, en dus heb ik de groene bordjes niet meer bekeken.
Ik mocht van geluk spreken, dat ik in Saubusse een bar zag, waar ik koffie ging drinken, vlak voor ik een bruggetje over zou moeten, want al pratend met een andere koffiedrinker op het terras voor de bar kwam ik er achter, dat ik niet de brug over moest, maar het piepkleine afdalinkje naast de brug moest nemen, waar ik op een fietspad naast de rivier terechtkwam, dat rechtstreeks naar een plaats voerde, waar ik anders met een hele omweg terecht was gekomen. Het terrein wordt langzamerhand geaccidenteerd, maar naast de rivier heb je daar geen last van. Langs de weg heb ik vandaag alleen een dode duif en egel gezien, en iets met vier pootjes, dat ik in de gauwigheid niet kon identificeren. In St. Martin ben ik weer aan koffie toe, en er is een course aan de gang, een wedstrijd voor mountainbikers. De eigenaar vult al mijn bidons met ijskoud water, heerlijk voor straks! Hij geeft mij nog mee, dat in de laatste 25 kilometers naar Bayonne “ça descends!”. Nou daar klopt geen ene mallemoer van, want voor mijn gevoel moet evenveel grimper als descendre.
Uiteindelijk kom ik in Bayonne aan om 13 uur, en ik zie meteen een terras, en daar strijk ik neer. Het is het café du théatre, en ik neem daar als lunch de salade du théatre, een heerlijke groenteschotel met asperges en blokjes blauwschimmelkaas, witlofblaadjes en jambon basque. O ja, ik heb een aantal borden langs de kant van de weg gezien, die zo te zien belangrijke informatie bevatten, maar dan uitsluitend in het baskisch! Bij het binnenrijden van Bayonne zocht ik naar “cathédrale” en “centre ville”, maar geen enkel baskisch woord kwam daar bij in de buurt. OP het einde pas, nu ik op het terras zit, zie ik “cor villa”, en de kathedraaltorens heb ik al lang gezien; nu heb ik daar niets meer aan. Tot zover het soepele gedeelte van de dag.
Na de lunch ga ik naar de kathedraal, waar zich een refuge zou moeten bevinden, maar die is niet te vinden, en in de kathedraal vind ik ook geen koster of zo om mij te helpen. Met de hulp van een man die op het pleintje voor de kathedraal zit, krijg ik de mededeling, dat in het aangrenzende dorp Anglet een Notre Dame de Refuge moet zijn. Ik ga op weg naar Anglet en naar de Notre Dame de Refuge, maar dat wordt een ramp. Na een heleboel narigheid – ik bespaar jullie de details – vind ik de Refuge, maar die is inmiddels een maison de retraite, een bejaardenhuis. Ik ben bijna aan het strand, dus ga ik op zoek naar een hotelletje, maar die blijken uiteindelijk – ook deze narigheid bespaar ik jullie – niet in dit stranddorp te bestaan; wel in het nabijgelegen Biarritz, maar die zijn peperduur. Dan maar terug naar Bayonne. Om half zeven in de avond ben ik weer bij het theater, en daar vertelt de ober me dat er vlakbij een Mercure-hotel is. Nou, dat klopt, en daar zit ik nu op mijn kamer het verslag te typen. Ik heb net twee verslagen de lucht in gestuurd, en zo meteen gaat deze er achter aan. Morgen hoop ik snel (het schijnt maar 35 kilometer te zijn) in Irun aan te komen, de eerste plaats in Spanje, en dan heb ik hopelijk wel een siësta, want die heb ik vandaag gemist.
Tot morgen.

Pelgrim Wim.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Baiona

Camino 2018

Het vuur is nog steeds niet gedoofd ...

Recente Reisverslagen:

09 Juli 2018

07 Etappe 6

08 Juli 2018

06 Etappe 5

08 Juli 2018

05 Etappe 4

08 Juli 2018

04 Etappe 3

05 Juli 2018

03 Etappe 2
Wim

Actief sinds 21 Juni 2011
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 77209

Voorgaande reizen:

03 Juli 2018 - 01 Augustus 2018

Camino 2018

01 Juli 2015 - 31 December 2015

Santiago de Compostela

07 Juni 2012 - 15 Juli 2012

Flight 612 to Santiago de Compostela

Landen bezocht: