00 VOORBESCHOUWING: daar gaat ie weer. - Reisverslag uit Susteren, Nederland van Wim Wetzels - WaarBenJij.nu 00 VOORBESCHOUWING: daar gaat ie weer. - Reisverslag uit Susteren, Nederland van Wim Wetzels - WaarBenJij.nu

00 VOORBESCHOUWING: daar gaat ie weer.

Blijf op de hoogte en volg Wim

30 Juni 2015 | Nederland, Susteren

Toen ik in 2012 mijn caminoverslagen afsloot met een gesprek met mijzelf, kon ik niet bevroeden dat ik in 2015 zoveel caminokriebels zou krijgen dat ik weer op pad zou gaan.
Jawel, ik ga weer de camino fietsen! Vandaag, zaterdag 27 juni 2015, is het nog maar 5 dagen voordat ik Sietske gedag zeg en naar het ongetwijfeld warme (volgens de weersvoorspelling zelfs: hete) zuiden vertrek.
Heb ik er nog niet genoeg van gekregen? Nee dus, want de eerste kriebels voelde ik alweer komen, toen ik twee jaar geleden in El Burgo Ranero met broer Frans de albergue “El Nogal” heb beheerd.
Ik heb van Sietske te horen gekregen (en daar heeft ze natuurlijk gelijk in) dat wanneer ik nog eens de camino zou willen doen, ik daar niet te lang mee moest wachten, want ik heb inmiddels een zodanige leeftijd bereikt, dat je heel makkelijk in de situatie kunt komen dat je lijf en/of geest nee zegt tegen dit soort ondernemingen. En een camino doen is beslist een onderneming; het is iets anders dan even per fiets boodschapjes gaan doen of naar de sportschool gaan.
Het woord onderneming is gevallen. Waar begin ik aan? Ik ga niet meer van huis uit met de fiets naar Santiago. De route naar de Pyreneeën was de vorige keer beslist de moeite waard, omdat ik toen de camino voor de eerste maal deed, en hem dan ook voor 100% van thuis uit wilde doen; maar wanneer je het stuk van thuis tot het zuiden van Frankrijk vergelijkt met het stuk daarna, dan beschouw je het tweede stuk als de echte camino, en het eerste als de aanloop, als hoofdzakelijk ”kilometers maken”. Daar komt nog bij dat Sietske de vorige camino als een heel lange periode heeft ervaren, en het nu liever wat korter zag duren. Nou, dan is de keuze makkelijk, nietwaar? Dan start je deze keer gewoon in het zuiden van Frankrijk.
Ik vertrek komende woensdag, 1 juli, vanuit Roosendaal met de internationale trein naar Bordeaux; fiets en bagage gaan mee in de trein, en wanneer alles volgens plan verloopt, kom ik woensdagavond rond half negen in Bordeaux aan. Ik heb in het Maison de Pèlerin (pelgrimshuis) in het oude centrum van de stad een bed besproken, en daar stap ik donderdag 2 juli op de fiets richting Pyreneeën.
In mijn epiloog uit 2012 schreef ik, dat ik in een boek had gelezen – en zo voelde ik het ook - : de pelgrimage zit erop, helaas, maar het pelgrim zijn blijft, en de weg gaat verder. Ik ga nu op die weg weer verder, want het gevoel pelgrim te zijn, is gebleven. Ik voel mij net als in 2011 en 2012 een ontdekkingsreiziger; ik ga in andere landschappen onbekende dingen zien, onbekende mensen ontmoeten en met hen praten over nog onbekende onderwerpen. Dat wekt nu een verwachtingsgevoel op, een gevoel van spanning ook, een fijn gevoel. Ik ben blij dat ik nu nog kan doen wat ik van plan ben te doen. Het kan immers zo maar over zijn, en je weet maar nooit wat het volgend jaar of zelfs de volgende maand je brengt.
Ik zal weer proberen om dagelijks een verslag te schrijven, maar het versturen daarvan zal afhankelijk zijn van het voorhanden zijn van wifi. Wanneer er een dag niets op dit blog is komen te staan, dan betekent dat alleen maar, dat ik een avond zonder bereik ben. Je kunt op dit blog ook een reactie kwijt op mijn verhaaltje – ik stel zoiets zeer op prijs – maar dat is dan te lezen voor alle bloglezers. Wil je iets persoonlijks kwijt, dan kun je me dat mailen op een nieuw mailadres: pelgrimwim2015@gmail.com, dat ik ga gebruiken om van de dagelijkse mail en reclamemail te zijn verlost.
Ik kijk met hooggespannen verwachting uit naar een mooie tijd door Zuidwest-Frankrijk en Spanje op de Camino de Santiago, een fietstocht van Bordeaux naar Saint Jean Pied de Port, en vandaaruit naar Pamplona, Logroño, Burgos, Leon, Astorga, Ponferrada en tenslotte Santiago de Compostela. Wanneer zal ik terug zijn? No sé! Ik weet het niet! Dat hangt af van de route, de zon, de regen en de wind. Ik wens jullie allen tot weerziens en een blijvende goede gezondheid, en wanneer je ooit de zin en de gelegenheid hebt om mij achterna te gaan: ik kan het je van harte aanbevelen: doe ook de camino!
Pelgrim Wim.

  • 04 Januari 2016 - 19:11

    Claska:

    Ha Wim,
    Begrijp ik het goed dat het ook nu weer begint te kriebelen en dat je bezig bent plannen te maken voor dit nieuwe jaar ??

  • 04 Januari 2016 - 21:51

    Henk Bruns:

    Hallo Wim.
    Lang geleden dat we elkaar hebben gesproken. Ik sport inmiddels buiten op de baan en voorlopig niet meer binnen. Zie nu jouw eerste twee verslagen doorkomen. Tijdens jouw camino heb ik nog met Sietske gebeld over jouw blog. Ik hoorde dat verslagen moeilijk doorkwamen. Ga je nu alsnog het totale verslag doorzetten? Zo ja dan lees ik dat met veel plezier. Ik zal je binnenkort even bellen.
    groet en nog de beste wensen en vooral goede gezondheid in 2016. Ook voor Sietske.

    Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim

Actief sinds 21 Juni 2011
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 77258

Voorgaande reizen:

03 Juli 2018 - 01 Augustus 2018

Camino 2018

01 Juli 2015 - 31 December 2015

Santiago de Compostela

07 Juni 2012 - 15 Juli 2012

Flight 612 to Santiago de Compostela

Landen bezocht: